Центральна міська бібліотека продовжує цикл книжкових оглядів «Літературні подорожі країнами світу». Частина 4 – «Країни Латинської Америки».
Латинська Америка - це регіон з багатою історією, різноманітними культурами та мальовничими ландшафтами, від яких захоплює дух. Від давніх цивілізацій ацтеків та інків до яскравих ритмів сальси та самби — ця частина світу пропонує гобелен вражень, які чекають на своє відкриття. Регіон, багатий на історію, культуру та природну красу, від давніх цивілізацій до сучасних інновацій — тут є безліч цікавих аспектів, які варто дослідити. Вона є домом для одних із найбіорізноманітніших регіонів світу, з широким спектром видів рослин та тварин, які не зустрічаються більше ніде на Землі. Це джерело цікавих фактів, захоплюючих пейзажів та яскравих культур. Незалежно від того, чи приваблюють вас древні руїни майя чи незаймана дика природа Патагонії, цей різноманітний регіон пропонує щось для кожного.
Латинська Америка має багату літературну традицію, з такими авторами, як Габріель Гарсія Маркес з Колумбії, Хорхе Луїс Борхес з Аргентини та Ісабель Альєнде з Чилі - континент, який породив такий унікальний жанр, як магічний реалізм. Відкривайте для себе найдивовижніші факти та літературні бестселери, які вже стали всесвітнім надбанням. Книги розкажуть багато цікавого про Латинську Америку - осягайте незвідане та надихайтеся на подорож!
Авґусто Піночет: генерал, який одягнув на націю «залізні штани» // 25 портретів на тлі епохи / Олекса Підлуцький ; іл. В. І. Бариба . – Харків : Фоліо, 2012 . – С. 323 - 337 . – (Бібліотека газети «Дзеркало тижня»).
Олекса Підлуцький – відомий журналіст-міжнародник. Відвідав 50 країн світу. Викладає журналістську майстерність в Інституті журналістики КНУ ім. Т. Г. Шевченка. Цей том – плід десятирічної праці знаного журналіста й дослідника. Перші «Постаті ХХ століття» містили сім портретів, а нинішнє видання, вже четверте, нараховує 25 розповідей про політичних лідерів ХХ століття. Ідея Олекси Підлуцькокго полягала в тому, щоб крізь призму життя й діяльності видатних постатей подивитися на історії їхніх країн. Героїв цієї книжки об’єднує те, що вони змогли стати справжніми лідерами нації, згуртувати співвітчизників і вивести свої країни з глибоко кризових ситуацій. Автор, розповідаючи про 25 знакових особистостей ХХ століття, показує їх без звичних штампів, надає маловідомі факти та в той же час змушує замислитися, яким повинен бути політичний лідер. До книги увійшли матеріали, опубліковані на стороінках авторитетної в Україні аналітичної газети «Дзеркало тижня».
Авґусто Піночет: генерал, який одягнув на націю «залізні штани». В далекій латиноамериканській країні до влади прийшов президент-марксист Альєнде. Очолюваний ним блок почав проводити в Чилі економічні і політичні перетворення. Але очолений Піночетом військовий переворот поставив хрест на просуванні Чилі «шляхом соціалізму». Піночет мав професійну офіцерську освіту, був викладачем в академії Генерального штабу, потім майже десять років був військовим аташе Чилі у Вашинґтоні. Він мав реноме інтелектуала і був автором понад десяти книжок. Спочатку Піночет був просто главою військової хунти, а через рік проголосив себе (без жодних виборів) президентом країни. Піночет, безумовно, був кривавим диктатором, жорстоким та підступним. Але таких було дуже багато у трагічній історії Латинської Америки. І якби лише до цього зводилася його роль, він був би просто не вартий нашої уваги.
У Великій Британії 1998 року стався арешт відставного чилійського диктатора. І хоча після кількох місяців домашнього арешту старого та хворого Піночета зрештою відпустили додому, стало зрозуміло: для сучасного західного суспільства навіть найшляхетніша мета не виправдовує негідних засобів, а особливо масових порушень прав людини. Й жодний президент у жодному куточку світу, який припустився злочинів за часів свого правління, не може мати певності, що після виходу у відставку йому не доведеться відповідати за свої діяння.
Читаючи захоплюючі і, разом із тим, глибокі розповіді про державних діячів, зайвий раз переконуєшся, що малювати політика, а тим більше лідера загальнонаціонального масштабу, на долю якого випадає величезний тягар відповідальності перед і мертвими, і живими і ненарожденними, в контрастній системі координат «чорне-біле» неприпустимо.
Альенде, Исабель. Дом духов : роман / Исабель Альенде . – Санкт-Петербург : Азбука-классика, 2010 . – 480 с. – (the big book).
«Присвячується моїй матері, бабусі та іншим дивовижним жінкам – героїням цієї історії»
Ісабель Альєнде
Ісабель Альєнде - найзнаменитіша латиноамериканська письменниця, удостоєна безліччю премій та літературних звань. Прізвище письменниці широко відоме у всьому світі. Ісабель - племінниця загиблого президента Чилі Сальвадора Альєнде. Літературні критики сприймають її як суперзірку латиноамериканського магічного реалізму, її романи перекладені трьома десятками мов! Її прийняли до Американської академії мистецтв та літератури. Одна з найзнаменитіших жінок Латинської Америки, вона на рівних спілкується з президентами та членами королівських будинків, з далай-ламою, з суперзірками та нобелівськими лауреатами.
«Будинок духів» - це епічна сага про історію сім'ї, дядько теж став одним із героїв роману. У книзі він жодного разу не названий на ім'я, але легко вгадується, включений у роман і справжній текст звернення Президента до чилійців по радіо. Не названий на ім'я й інший Президент Чилі - Аугусто Піночет, у романі він називається диктатором. Не названий ще один герой роману, відомий усьому світу, - нобелівський лауреат поет Пабло Неруда. Свою любов до поезії Неруди Ісабель не приховує - всюди в романі можна зустріти слова захоплення Поетом, його віршами. І загибель Сальвадора Альєнде, і смерть Пабло Неруди, який помер через 12 днів після перевороту, авторка "Будинку духів" пережила як особисте горе - це відчувається під час читання роману.
У романі жодного разу не названо країну, де відбуваються описувані події, але відчувається любов чилійської письменниці до своєї землі. А Чилі – країна на земній кулі справді унікальна. На цій землі розкинулися і пустелі, і степи, і гори з вічним снігом, і тропічні та хвойні ліси. Країна землетрусів та вулканів...
У своєму романі Ісабель стала літописцем конкретних подій, вона до найменших деталей точно відтворює побачене і пережите нею в трагічні дні перевороту. Письменниця розповідає історію кількох поколінь сім'ї, де з надлишком вистачало "неприборканих диваків". Тут все реально і все чарівно, затишок сімейного будинку та життя багатостадальної країни з політичними бурями та тяжкою працею. І віддзеркалення цього зримого світу в чарівному дзеркалі передчуттів, фатальних пророкувань, шаленої пристрасті, якій не в змозі завадити навіть смерть...
Амаду, Жоржи. Исчезновение святой : роман / Жоржи Амаду ; пер. с порт. А. Богдановский . – Москва : Вагриус, 1997 . – 383 с. – (Вагриус-проза).
«В історії цієї для прикладу і повчання розповідається про кумедні і зовсім непередбачувані події, що мали місце в місті Баїї, - а більше таке ніде і не могло статися. Тільки не шукайте пояснень, казка дається взнаки, а не пояснюється»
Жоржі Амаду
Жоржі Амаду - класик бразильської літератури, був і залишається одним із найпопулярніших і за межами своєї країни. Його книги здобули йому світову славу. Роман "Зникнення святої" написаний у найкращих традиціях "магічного реалізму". Дія його розвивається в Баії – рідному місті автора, описаному у багатьох його творах. Статуя святої Варвари, що привезена з сільської церкви на виставку, оживає та починає активно втручатися у життя баїянців. Вона "наводить порядок" у їхньому сімейному житті, залагоджує сварки, допомагає перемогти любові та справедливості, осоромлює лицемірство та святенництво…
Задуманий і написаний роман був із різницею у двадцять років. «Мені було кумедно складати його, а якщо він потішить ще когось із читачів, я вважатиму себе цілком задоволеним» – Жоржі Амаду.
Андская трагедия : [техногенные катастрофы] // Сто великих катастроф / авт.- сост. Н. А. Ионина, Михаил Николаевич Кубеев . – Москва : Вече, 1999 . – С. 406 - 409 . – (100 великих).
Сили природи непідвладні людству, неспокійна Земля сильніша за нас. Бувають такі трагічні ситуації та обставини, коли людина абсолютно безсила щось зробити! Книга популярної серії «100 великих» присвячена катастрофам, які супроводжують людство протягом усієї його багатовікової історії. У ній описані як катастрофи, викликані природними лихами, так і трагедії, винуватцями яких виступають самі люди.
Андська трагедія. У 1972 році команда регбістів із Монієвідео вирушила на змагання до столиці Чилі місто Сантьяго. У літаку уругвайської авіакомпанії, крім них, перебували ще пасажири та п'ять членів екіпажу – 45 осіб. Однак до місця призначення ніхто з них так і не дістався... Ця трагедія свого часу привернула до себе увагу всього світу. Про неї писали газети всіх країн, а американські кінематографісти зняли художній фільм "Живі". Внаслідок авіакатастрофи люди провели два місяці у сніговому пеклі. Рятувальні команди пішки та вертольотами вели пошуки, які, на жаль, ні до чого не привели. Ті, що вижили в цій трагедії, у свій колишній світ вернулися зовсім іншими людьми, та й погляд на життя у них сильно змінився…
Апдайк, Джон. Бразилия : роман / Джон Апдайк ; пер. с англ. А. Патрикеев . – Москва : Вагриус, 1996 . – 303 с.
«Роман про Трістана та Ізольду» Жозефа Бедьє задав тон моїй розповіді та спільній ситуації. А надихнули мене на працю і дали мені місцевий колорит воістину бразильські твори Йоахіма Махаду, Грасільяну Рамоса, Жоржі Амаду та Неліди Піньйон. Завдяки допомозі Луїса Шварца та його колег було виправлено багато помилок і невідповідностей: якщо щось і залишилося, винен у цьому тільки я»
Джон Апдайк
За роки свого письменницького труда Джон Апдайк завоював величезну популярність у США та у всьому світі. Його ім'я міцно утвердилося у галереї титанів американської літератури – таких як Стейнбек, Фолкнер, Хемінгуєй. Роман "Бразилія" можна назвати сучасним трактуванням легенди про Трістан та Ізольду. Щоправда, дія перенесена з суворих кельтських долин у Латинську Америку, та й герої набагато відвертіші у висловленні своїх почуттів, але головне залишилося - справжнє кохання долає всі перепони: расову та станову непримиренність, голод, бідність…
Борхес, Хорхе Луїс. Алеф : [оповідання] / Хорхе Луїс Борхес . – Київ : Видавнича група КМ-БУКС, 2016 . – 190 с.
Хорхе Луїс Борхес – аргентинський новеліст, поет і перекладач, ключова фігура іспаномовної літератури. Його найвідоміші оповідання між собою пов’язують повторювані теми – сни, лабіринти, бібліотеки, дзеркала, вигадані письменники, філософія і релігія.
Борхес відомий і як поет, і як прозаїк. За свій вагомий внесок у літературу він був пошанований премією Сервантеса – найпрестижнішою літературною нагородою в іспаномовних країнах. Твори цього уславленого письменника – унікальне явище в літературі. До збірки «Алеф» увійшли найбільшвідомі оповідання автора: «Мрець», «Історія воїна й полонянки»; «Емма Цунц», «Дім Астеріона»; «Друга смерть»; «Письмена Бога»; «Людина на порозі»; «Алеф» та ін. За зізнанням самого автора, його новели – «це посткриптум до всього корпусу світової літератури».
Варгас Льоса, Марио. Сон кельта : роман / Маріо Варгас Льоса . – Харків : Фоліо, 2013 . – 539 с. – (Бібліотека нобелівських лауреатів).
«Я не зміг би написати цей роман без усвідомленої або неусвідомленої співпраці багатьох людей, які допомагали мені під час моїх подорожей у Конго, в Амазонію, в Ірландію, у Сполучені Штати, в Бельгію, Перу, Німеччину та Іспанію, вони надсилали мені книжки, статті, полегшували мені доступ до архівів та бібліотек, надавали свідчення й давали поради, а головне, ставилися до мене з дружнім розумінням і підбадьорювали мене, коли я падав духом перед труднощами проєкту, який сам перед собою поставив»
Маріо Варґас Льоса
Маріо Варґас Льоса — всесвітньо відомий перуано-іспанський прозаїк, драматург, есеїст, філософ, публіцист, політичний та громадський діяч, лауреат Нобелівської премiї 2010 р. за «зображення прихованих механізмів влади і найяскравіші картини людської боротьби, бунту і поразки». Таке формулювання перш за все відноситься до роману Льоси «Сон кельта» (2010).
В основу сюжету покладено реальну історію легендарного борця за незалежність Ірландії Роджера Кейсмента. Колишній британський консул, якому надали широкої популярності звіти про лиходійства, що чиняться колонізаторами в Конго і Амазонії, був страчений за заклики до заколоту проти панування Британської імперії. Останні свої дні Кейсмент провів у камері у повній ізоляції, зраджений друзями та соратниками, обуреними його змовою з німцями і гомосексуальними зв’язками, про які стало відомо з його щоденника — чи то справжнього, чи то сфальсифікованого.
Гарсиа Маркес, Габриэль. Генерал в своем лабиринте : роман / Габриэль Гарсиа Маркес ; пер. с исп. А. Борисовой ; коммент. В. Андреева . – Санкт-Петербург : Звезда, 2003 . – 332 с.
«Ця книга не побачила б світ, якби не праця багатьох людей, що протягом півтора століття до мене протоптували свої стежки боліварською територією, вони полегшили мені літературне завдання розповісти про життя, яке так жорстко регламентовано обов'язковою документацією, не позбавивши мене моїх - не суворих прав романіста»
Габрієль Гарсія Маркес
«Проблема влади» - головне, що цікавило колумбійського письменника, коли він працював над романом "Генерал у своєму лабіринті". Створюючи образ патріарха, Маркес "придумував усе те щоб не вийшов жоден із реально існуючих диктаторів і водночас був схожий на всіх". Письменнику було важливо показати сам механізм диктатури, її витоки та міфологію. Але роман - твір про людину, що реально існувала. Про Сімона Болівара. Визволителя? Патріарха? Навряд чи можна на ці запитання дати однозначну відповідь. І навряд чи сам Маркес, беручись за роман про Батька Вітчизни, хотів таку відповідь знайти...
Цей роман - один із найкращих у творчості письменника. Про останні дні життя генерала Симона Болівара, який очолив визвольний рух колоній Латинської Америки проти іспанського панування. Письменник – володар у своєму, вигаданому світі. Як насправді прожив Симон Болівар в останні дні свого життя, як він зустрів смерть? Ніхто не скаже. Але якщо автор зміг переконати читача, що все описане в романі відбувалося насправді, то все це так і було...
Докладний коментар допоможе краще орієнтуватися в історичних фактах та латиноамериканських реаліях. Також видання містить анотований покажчик імен, географічних назв, подій, пов'язаних із Війною за незалежність іспанських колоній в Америці.
Кортасар, Хулио. Игра в классики : роман / Хулио Кортасар ; пер. с исп. Л. Синянской; предисл. И. Тертерян; коммент. Б. Дубина; оформ. худож. И. Сальниковой . – Москва : Художественная литература, 1986 . – 574 с.
«Книги Хуліо Кортасара захоплюючі, вони читаються легко, запоем. Книги Хуліо Кортасара складні, вони читаються важко, із зупинками. Це парадокс, але парадокс навмисно створений»
І. Тертерян
Хуліо Кортасар – аргентинський прозаїк та поет, неперевершений майстер парадоксу, тонкий сатирик. Фантастичні романи та оповідання Кортасара справляють ефект психологічного шоку. Оголошуючи таємну суть людських відносин, він вивертає навиворіт те, що вважається незаперечними канонами суспільного буття. Його герої - звичайнісінькі люди, - потрапляючи в гротескні ситуації, раптом стають людьми незвичайними та дивовижними…
«Гра в класики» - центральний твір Кортасара, сонячне сплетіння його творчості, підсумок ранніх пошуків і роздумів та відправний пункт зрілості. Кортасар якось зізнався, що якби він не написав "Гру в класики", то, мабуть, кинувся б до Сени. У своє перше десятиліття життя в Європі його долали ті самі сумніви, той же розпач, що і його героя. Те, про що мріяв Олівейра, зміг здійснити його творець - він знайшов шлях, прорвався до спільноти бажань: разом із цілим народом він бажав свободи, людської гідності, найкращого світу.
Роман написаний своєрідним чином. Можна читати всі розділи по порядку у першій частині, а можна чергувати з розділами з другої частини. Наприкінці кожного розділу стоїть покажчик, який наступний слід прочитати. Щоб не заплутатися, на початку роману дається таблиця для керівництва. Це фактично два твори під однією обкладинкою.
Історія життя аргентинського перекладача, інтелектуала Орасіо Олівейри. Дія роману відбувається у 1950-х роках у Парижі та Буенос-Айресі. Протягом усієї книги Олівейра філософствує, розмірковує про фундаментальні питання. Він розповідає про свої стосунки в Парижі з симпатичною дівчиною Магою, яка далека від інтелектуальних рефлексій і захоплюється розумом Орасіо, про зустрічі з богемними товаришами, які називають себе Клубом Змії. Твір вміщує дуже багато тем. Головний герой досить розмірковує, ностальгує, намагається знайти сенс життя. Він, ніби граючи в класики, переходить із клітини на клітину, відповідаючи на запитання, але в результаті у нього нічого не виходить… Багато суперечок та припущень викликає фінал роману! «Моя ідея полягала в тому, що вирішувати має кожен читач. Адже читач – мій спільник, от нехай він і вирішує» - Хуліо Кортасар.
Завдяки цьому твору можна як мінімум здійснити чудову подорож до Аргентини та Парижа, атмосфера яких чудово передана у книзі.
Линии и рисунки в пустыне Наска : время: ок. 100 г. до н. э. - 700 г. н. э., место: юг Перу // 70 чудес зодчества Древнего мира : великие памятники и как они создавались / сост. Крис Скарре . – Москва : АСТ : Астрель, 2004 . – С. 275 - 277 : ил.
«Різноманітність знаків Наска дражнить нашу уяву і завжди залишає місце для безлічі теорій. Навряд чи ця таємниця будь-коли буде повністю розгадана, і, безсумнівно, буде шкода, якщо це станеться»
Івен Хадінгхем
Лінії Наска – загадкові гігантські малюнки на поверхні пустелі у південному Перу – прославилися на весь світ. Їхня популярність пов'язана з таємницею, що покриває їх походження. Ці позначки, або геогліфи, сконцентровані на плато Пампа де Наска. У пустелі також виявлено малюнки людей, тварин та рослин. Деяким знакам понад 2000 років - геогліфи збереглися завдяки фактичній відсутності дощів у цьому регіоні. Наукові дослідження дали підставу вважати, що ці лінії могли бути гігантською картою підземної водної системи, можливо, вони були пов'язані з ритуалами викликання дощу. Деякі малюнки асоціювалися з найдавнішими в Андах символами, пов'язаними з родючістю, отже, і з водою. Також вчені припускали, що ці лінії були частиною величезного астрономічного календаря. Однак спроби об'єднати знаки у сузір'я або зв'язати лінії із сонцестоянням поки не увінчалися успіхом…
Ця книга розповідає про найграндіозніші споруди Стародавнього світу, які досі вражають і захоплюють людей. Цікава подача матеріалу та яскраві ілюстрації допоможуть відкрити для себе ще одну захоплюючу сторінку далекого минулого нашої планети.
Оживший мир индейцев Мочика // Сто великих археологических открытий / А. Низовский . – Москва : Вече, 2002 . – С. 452 - 458 . – (100 великих).
Великі археологічні відкриття, зроблені на протязі кількох століть, дозволили відкрити завісу над загадкою походження людини, відновити історію найдавніших цивілізацій, познайомитися з здобутками найбільших культур древнього світу. Ця книга, що продовжує серію «100 великих», розповідає про історію найзначніших археологічних відкриттів, про розкриті і поки що нерозкриті таємниці давнини…
Долина Моче, розташована на півночі Перу, була центром однієї з блискучих цивілізацій доколумбової Америки - мочика. Мочика першими серед індіанців Перу стали споруджувати широкі бруковані дороги, хоч і не були знайомі із застосуванням колеса. Залишки цих доріг можна побачити і сьогодні! Крім цього, вони залишили собою пам'ять у вигляді храмів-пірамід. А ось чи встигли перуанські індіанці створити справжню писемність? Не виключено, що подальші дослідження вчених згодом дадуть відповідь і на це питання.
Чан-Чан. Страна, покоренная инками // Секреты исчезнувших цивилизаций : пер. с англ. / гл. ред. книж. прогр. Н. Ярошенко . – Москва : Ридерз Дайджест, 2004 . – С. 292 - 297.
Рідерз дайджест «Секрети зниклих цивілізацій» - це хронологія всесвітніх історичних подій та досягнень людства з Х тисячоліття до н. е. А також – наукові методи, які допомагають археологам у пошуках та датуванні стародавніх об'єктів, 40 великих цивілізацій минулого, яскраві подробиці та найдрібніші деталі. Це велике барвисте видання із прекрасними ілюстраціями та словником основних термінів.
Дізнайтеся про найцікавіші історичні факти найдавнішої цивілізації інків. Чан-Чан: країна, підкорена інками. На північному узбережжі Перу велика піщана рівнина суцільно вкрита руїнами. Тут був Чан-Чан - головне місто Чимора, держави, захопленої інками всього за сім десятиліть до того, як вони стали жертвою іспанських конкістадорів. Коли іспанці захопили імперію Інків, їм дісталися руїни одразу кількох цивілізацій. Інки встигли підкорити безліч народів, і чужу культуру вони знищували не менш нещадно, ніж їх власну європейці. Тому більш ранні держави в Андах і біля їхнього підніжжя залишаються для нас загадкою…
Южная Америка : [Многоцветный континент. Колумбия. Венесуэла. Эквадор. Перу. Боливия. Бразилия. Парагвай. Уругвай. Аргентина. Чили] // Энциклопедия для детей / гл. ред. М. Аксёнова . – Москва : Аванта+, 2005. - Т. 13 : Страны. Народы. Цивилизации / гл. ред. М. Аксёнова ; науч. ред. Г. Вильчек ; отв. ред. Е. Ананьева . – С. 634 - 679.
Енциклопедія представляє цікаву, різноманітну та достовірну інформацію про всі країни світу, включаючи відомості про природу, населення, історію та культуру, міста та економіку кожної з них. Крім того, можна дізнатися як розвивалися давні та сучасні цивілізації.
Південна Америка – багатобарвний континент. Це гірські колиски цивілізації та дикі рівнини. Це сплав культур та змішання рас, багатовікове колоніальне минуле. Дізнайтеся про історію та економіку країн континенту, про різноманітну та екзотичну флору і фауну, про численні народи, що їх населяють. А також про легендарну країну золота, яку здавна мріяли знайти іспанські конкістадори - Ельдорадо… Що таке "Втрачений світ", де досі не ступала нога людини, і виростають рослини не відомі науці. Кожна країна, кожен регіон та штат величезного континенту неповторні і своєрідні!
Для тих, кому цікавий навколишній світ, хто любить подорожувати та відкривати для себе нові країни.
Видання яскраво ілюстроване та містить Покажчик назв народів та географічних назв, а також Словник основних термінів та понять та порівняльні характеристики населення та економіки країн світу.