ХХ століття відзначилось появою нового жанру літератури під назвою епічне фентезі. Його «батьком» цілковито заслужено вважають англійського професора лінгвістики Джона Роналда Руела Толкіна, автора легендарного циклу книг про світ Середзем’я.
Першою публікацією творів Толкіна стала повість «Гоббіт, або Туди і назад» (1937). Книжка мала такий приголомшливий успіх, що Толкін навіть побоювався, аби слава автора дитячого бестселера не зашкодила його репутації професора-філолога.
Піддавшись на умовляння видавців написати ще кілька книг про гоббітів, Толкін розпочав роботу над створенням «Володаря Перснів». Проте праця над текстом просувалася повільно і розтяглася на 17 років. «Володар Перснів» був остаточно завершений у 1954 р. Через дорожнечу паперу було неможливо опублікувати цей чималий твір одним томом, і видавництво «Аллен та Анвін» з дозволу автора розділило текст на три томи, назву яким дав Анвін-молодший.
Незважаючи на те, що «Володар Перснів» писався як цілісний твір, у всіх наступних виданнях він складався з трьох томів: «Братство Персня», «Дві фортеці», «Повернення короля». Перші два томи побачили світ у 1954 p., а третій — у 1955 р.
Успіх книги був неймовірним. Вона здобула популярність не лише в Англії, а й далеко за її межами, була перекладена багатьма мовами. Проте слава обтяжувала Толкіна. Аллен й Анвін намагалися тримати в таємниці адресу і телефон письменника, але телефонні дзвінки тривожили його навіть серед ночі, оскільки шанувальники його таланту з усіх куточків світу забували про різницю часових поясів.
Толкін чесно зазначав, що жодний рядок із саги про Середзем’я не видуманий ним особисто, а є лише певним обміркуванням та систематизованою обробкою легенд різних народів (більшою мірою європейських). Те, що зрештою вийшло, — щось більше, ніж низка запозичень із культурної спадщини Британії та Скандинавії. Це абсолютно новий світ та міф, літературна гра, повна натяків.
Середзем'я – райський материк, багатий річками та озерами, гірськими копальнями та широкими полями. Його населяють істоти зі своєю багатотисячною історією, фольклором, традиціями і навіть мовами.
Але і тут іде запекла боротьба, причиною якої є влада, що засліплює. затуманює розум, штовхає на злі вчинки. Символізує її Перстень Всевладдя. Тільки найблагородніші, наймудріші і найсильніші духом можуть грамотно розпорядитися цим даром.
Майже всі герої «Володаря Перснів» так чи інакше проходять через випробування владою. Ті, хто виявляються надто слабкими, гинуть. Ті, хто сильніший, знаходять у собі сили відмовитись. І тільки Фродо, зовсім не героїчний персонаж, може стати Спасителем Середзем’я. Це споріднює його з образом Христа.
Кожен трактує сенс «Володаря Перснів» по-різному. Але не можна заперечувати одного: Толкін безперечно вірив у добро і хотів, щоб у нього вірив кожен. Толкіністи, що увірували, просувають у світ ідеї мирного і гармонійного співіснування. Вони, як і автор, усвідомили, що кожен із нас може виправити цей світ на краще.
До 130-річчя від дня народження англійського письменника Дж. Р. Р. Толкіна, бібліотека-філія №22 підготувала буктрейлер «Перстень Всевладдя» і запрошує до його перегляду.