(Липень 2023р.)
Авторка та ведуча мовного проекту «Харків – україномовний» Дарина Мартинюк пропонує читачам та гостям нашої бібліотеки і усім харків’янам наступне завдання та цікаву інформацію, які допоможуть в вивченні та удосконаленні рідної мови.
Нижче наведені відповіді на червневі завдання, присвячені вживанню апострофа:
1) Після перенесених втрат він геть з’їхав з глузду.
2) Морквяний сік дуже корисний для здоров’я.
3) Головною традиційною стравою різдвяних свят є кутя.
4) Порядна людина зобов’язана виконати дану обіцянку.
5) Після години напружених роздумів учень зміг розв’язати задачу.
6) Перехожі швидко з’юрмилися навколо вуличного артиста.
7) Різьбяр перетворив сухий стовбур у парку на фантастичну скульптуру.
8) Мандрівники розпалили полум’я та посідали грітися навколо нього.
9) Легенда про чудовисько з торф’яних боліт наводило жах на місцевих мешканців.
10) Вузенька річка в’ється поміж запашних луків.
Цікаво, що словник української мови, упорядкований Борисом Грінченком, та виданий 1958 року, містить слово моркв’яний, вживане через апостроф. Тому слід пам’ятати, що правила граматики затверджуються, доповнюються, правляться, можуть застаріти природнім шляхом тощо, отже з часом змінюються. Ми ж продовжимо розглядати їх такими, що актуальні на сьогодні.
Якщо виправити навмисно допущені помилки у епіграфі до червневого випуску нашого проекту, речення буде звучати наступним чином: «на вулиці Різдвяній у заході участь ти брав до п’ятнадцятої години». Не до третьої, бо малоймовірно, що захід відбувався вночі, щоб бути завершеним о третій годині. Отже, розглянемо дещо докладніше тему числівників позначення часу у поточному випуску.
Правильно поставлені запитання звучать: «Котра година?», «О котрій годині?» (замість «Яка година?», «У скільки годин?»)
Відповідаючи на запитання, коли завершився захід на Різдвяній вулиці, правильно буде сказати: «О п’ятнадцятій (годині)», «О третій годині дня». Чому? Бо доба починається опівночі, тому вночі – перша, друга, третя тощо години, а вдень – тринадцята, чотирнадцята, п’ятнадцята тощо години (від початку доби), або ж перша, друга, третя тощо години дня (від дванадцятої години, що настає опівдні).
Правильно говоримо:
• «О десятій годині», «об одинадцятій» замість «у десять, в одинадцять годин»;
• «За десять (хвилин) дев’ята (година)», «десять до дев’ятої» замість «без десяти дев’ять»;
• «П’ять хвилин по сьомій» замість «п’ять хвилин восьмої»;
• «П’ять хвилин на сьому» замість «п’ять хвилин сьомої»;
• «За чверть сьома», «За п'ятнадцять (хвилин) сьома», «чверть до сьомої» замість «без п’ятнадцяти сьома»
• «пів на восьму», «опів на восьму» замість «пів восьмої»
У якості вправи пропонуємо усі числові позначення часу у розповіді «одягти у фрази»:
Студент насилу розплющив заспані очі. На годиннику було (8:10). «О Господи! Будильник же був заведений на (6:40), як же я міг його не почути?» - промайнуло у голові хлопця. Схопивши будильника, і перевіривши його, він з досадою жбурнув його у куток ліжка. Забув завести! І не дивно, коли до (2:30) години ночі сидиш над конспектами, замість того, щоб виспатися, лігши (22:00). Він похапцем згріб до сумки зі столу недочитані конспекти. «На дорогу витрачу 30 хв., якщо встигну на автобус. Він прибуває на зупинку (8:23). Треба поквапитися!»
Витративши за сходинки університету ще 5 хвилин, він прибіг до дверей аудиторії (8:58). Екзамен розпочався (9:00), але фактично до роботи приступили (9:15). Виклавши на папері всі відповіді на завдання з білету за 1,5 години, наш студент здав роботу і з легким серцем вийшов з кабінету (10:45). Завтра він приїде сюди, щоб (11:00) біля деканату дізнатися свою оцінку.
У наступному випуску буде викладено цей текст із правильно зазначеними числівниками позначення часу. Правильно укладаємо рідну мову у часові межі. Успіхів нам у вдосконаленні рідної солов’їної!