Перейти на украинский язык Перейти на английский язык

Сердега Т. В. Трансформація бібліотеки в інформаційний, освітній, культурний центр

УДК 021.1
Сердега Тетяна Валентинівна,
методист Централізованої бібліотечної системи
Центральної бібліотеки імені Д. І. Писарєва 
пошт. адреса: ЦБ імені Д. І. Писарєва, бул. Юр’єва, 19/1, Фрунзенський р-н, м. Харків, 61082, Україна
конт. тел.: (057) 392-01-18
e-mail: pisarev-library@rambler.ru
 
ТРАНСФОРМАЦІЯ БІБЛІОТЕКИ В ІНФОРМАЦІЙНИЙ,
ОСВІТНІЙ, КУЛЬТУРНИЙ ЦЕНТР
 
Ключові слова: сучасна бібліотека, інтелектуальний центр, інформаційний центр, культурний відпочинок, безкоштовні послуги, курси в бібліотеці. 
Ключевые слова: современная библиотека, интеллектуальный центр, информационный центр, культурный отдых, бесплатные услуги, курсы в библиотеке.
Key words: modern library, intellectual center, information center, a cultural holiday, free services, courses in the library.
 
   Бібліотеки України постали перед проблемою конкурентоспроможності серед інформаційних закладів та глобальної мультимедійної павутини. На противагу новітнім технологіям бібліотеки мають обмежений ресурсний потенціал, як кадровий, так і матеріальний. Але як важливий соціально-інформаційний центр бібліотека досі являється фундаментом культурного та наукового світу, а тому втрата її як такої матиме негативні наслідки для майбутніх поколінь українців.
   Сьогодні функції сучасної бібліотеки конвертуються для населення України у широкий спектр різноманітних послуг та можливостей. Працівники бібліотек прагнуть створити середовище, на яке місцева громада матиме найбільший попит. Щоб залучити читача до стін бібліотеки та привити йому любов до книг та знань, бібліотекарі вдаються до найрізноманітніших сучасних та ретро методів роботи.
   Сучасний користувач бібліотеки прагне не лише отримувати у бібліотеці необхідну літературу та цифрову інформацію, але й мати змогу скористатися Інтрнет-послугами, включаючи можливість переглянути фільм, пограти у відеоігри, скористатися сучасними комп’ютерними програмами.
   Зараз бібліотеки мають власні сайти та акаунти у соціальних мережах та на "Ютубі". Завдяки ним користувачі бібліотеки та сторонні відвідувачі мають змогу долучатися до основної інформації про життя та події бібліотеки. Але дані ресурси не завжди відповідають потребам сучасного юзера, який для себе шукає не перелік бібліотечних послуг, а дійсно актуальні, модні інформаційні та розважальні заходи, що відповідають потребам і тенденціям сучасного світу. Користувачі прагнуть мати місця, де є можливість отримати нові знання, навички, поспілкуватися, відпочити, побачитися із експертами, фахівцями та відомими людьми.
   Також населення України на сьогоднішній день зацікавлене в освіті. На це вплинув той факт, що сьогодні модно бути освіченим, модно читати паперові книги та ходити до бібліотеки не тільки за книжками, але й для спілкування. У свою чергу бібліотеки дають можливість відвідати ексклюзивні електронні бази даних по медицині, юриспруденції, мистецтву, і послуги такого роду набирають оборотів, бо скачувати готові курсові та дипломні роботи зараз також не є престижно.
   Для якісної роботи бібліотека, як продуктивний центр, має базувати свої послуги на трьох фундаментальних функціях:
Інформаційній;
Освітній;
Культурній.
   Від самого початку бібліотека розпочинала свою діяльність насамперед як інформаційний центр. І сьогодні, коли уся планета відчуває на собі тиск інформаційного буму, актуальність бібліотечних послугах з її бібліографічними та пошуковими можливостями стає як ніколи актуальною. Сучасний користувач має бачити у бібліотеці надійного партнера, а у бібліотекарі - кваліфікованого бібліотечного фахівця, на підтримку якого можна розраховувати. Бібліотечний інформаційний центр має забезпечити користувачів необхідною громадянською інформацією, консультаціями з соціальних питань, заповненню документаційних електронних карт  та ін..
   Працівники бібліотеки тепер мають змогу навчатися та навчати населення регіону пошуку та використанню різноманітних грантових програм, які у всьому світі являються дуже серйозною підмогою бюджетного фінансування комунальних підприємств.     Бібліотеки можуть дещо потіснити загальноосвітні заклади та зробити їм неформальну конкуренцію. Адже тепер різноманітні зв’язки бібліотеки із суспільством та підключення до мережі Інтернет дозволить влаштовувати у бібліотеках дистанційні навчання для усіх відвідувачів. 
   Бібліотеки повинні розробляти та впроваджувати в життя затребувані програми навчання, лекції. Щоб кожен користувач бібліотеки мав змогу записатись на ті чи інші курси: мовні, творчі чи комп’ютерні. А для людей похилого віку бібліотеки влаштовуватимуть групові та індивідуальні курси комп’ютерної грамотності, адже людям у віці важко влитися в процес сучасних інформаційних технологій.
   Нарешті, бібліотеки знаходяться у процесі перетворення в культурні центри, де можна послухати лекції по гуманітарним наукам, відвідати тренінги різних направлень, практичні заняття. Бібліотеки створюють умови для доступу громадян до культурних послуг, та культурних надбань. Надаючи доступ до відкритих баз даних у світовій мережі,бібліотеки допомагають скачувати різноманітні електронні книги, аудіокниги, музику, відео та ін., контролюючи процес, та підтримуючи захист авторського права.
   Бібліотечні сайти повинні мати змогу надавати простір свого аканту у користування талановитим та відомим людям: дизайнерам, художникам, письменникам, які зможуть представити тут свої роботи безкоштовно у вільному доступі, так що кожен бажаючий зможе познайомитись із ними та знаходити захоплення собі до смаку. Партнерство такого типу підвищить імідж бібліотеки та приверне увагу аудиторії до життя та суспільних проблем.¬¬
   Тепер, коли громада читає не тільки «легку» літературу, а навпаки все частіше звертається до класики та змістовної літератури, коли читачі слідкують за новинкам художньої літератури, доступ до якої в мережі Інтернет часто буває обмежений, бібліотека стає продуктивним культурним помічником. Правовласники літератури, яка користується попитом, все частіше блокують доступ до нових та популярних видань, що в майбутньому може стати постійною перепоною. У такій ситуації книжковий фонд та можливості бібліотеки матимуть першочергове значення.
   Бібліотеки повинні мати площу для створення різноманітних гуртків та клубів, занять з цілими класами школярів, групами студентів та дитсадівськими групами.  Оновлені бібліотечні центри потребують хорошого просторового оснащення: дитячими майданчиками, кімнатами для матері та дитини, зручними кріслами та місцями відпочинку, доступом до Wi-Fi у кожній точці приміщення. Також, у бібліотек має з’явитися фінансова підтримка з боку держави та спонсорських програм для забезпечення населення найрізноманітнішою технікою (планшетами, електронними книгами, фотоапаратами та ін.) та можливістю видавати її додому. У найближчому майбутньому бажано, щоб кожна бібліотека у своєму приміщенні показувала авторське та нове кіно, давала концерти, влаштовувала виставки. Все це абсолютно безкоштовно і в одному місці. Доречно було б мати у кожній бібліотеці мультимедійні проектори та великі цифрові екрани, на яких зручно читати газети.
   Українські бібліотеки повинні почати розвиватися, як відкриті центри інтелектуального та культурного відпочинку, де може заразом навчатися та відпочивати вся сім’я. Вони мають можливість по-іншому впливати на населення свого регіону: прививати любов дітей до книг через мультимедійні ігри, залучати доросле населення до співпраці, допомагаючи оформлювати електронні документи, даючи можливість користувачам поспілкуватися із рідними через Skype або влаштовуючи тури по шахам.
   Книги радянських часів вже не потрібні, а бездіяльна бібліотека – всього лише книгосховище. І якщо не створювати дані умови у бібліотеці, коли немає нового простору, коли немає нових книг, і не проводяться курси, тренінги, покази, то користувачі бібліотеки будуть залишені без інформаційної підтримки та можливості розвиватися. 
   Бібліотека має стати ссередовищем для розвитку громадян свого району та центром відпочинку, повинна перетворитися у місце широких можливостей для малозабезпечених громадян. Як освітні громадські центри бібліотеки мають служити покращенню національної конкурентоспроможності, де будуть готуватися талановиті та творчі кадри, в спробі використовувати ресурси бібліотеки; як засіб покращення життєвих перспектив людей, що зробить їх щасливішими.
 
Список літератури
1. Акилина, М. И. Публичные библиотеки: тенденции обновления / М. И. Акилина, С. Г. Матлина // Библиотековедение. – 2001. – № 2. – С. 13–19;
2. Боева, Л. Проектное развитие / Л. Бо-ева // Библиополе. – 2010. – № 3. – С. 37–40;
3. Вайерс, Л. Новая библиотека – гибридное учреждение // Науч. и техн. б-ки. – 2000. – № 1. – С. 95–107;
4. Гарункстите, В. Публичная библиотека – центр ин¬формации, просвещения, культуры // Науч. и техн.б-ки. – 2000. – № 5. – С. 34–36;
5. Павлова, В. Наводим мосты в Европу: [проектная деятельность] / В. Павлова // Библиотечная газета. – 2006. – № 35. – С. 4;
6. Публичные библиотеки Украины как место доступа граждан к информационным технологиям и Интернету. – Міленіум, 2008. – Режим доступа: http://www.reglibrary.mk.ua/ins/pages/evro/arc/glob.doc;
7. Фирсова, И. Через информацию – к новой жизни / И. Фирсова // Библиотечная газета. – 2009. – № 2. – С. 3.
 

Надійшло: 29.04.2016  

На нашому сайті з'явився ресурс, який допоможе знайти найближчу до вас бібліотеку, дізнатися, як з нею зв'язатися і скористатися її послугами. Будемо ближче в цифровому і реальному світі!
Календар подій
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Банери партнерів

Проверка тИЦ и PR
Центральна міська бібліотека ім. В. Г. Бєлінського

Адреса: Україна, Харків, 61058, вул. Данилевського, б. 34
Телефон: (057) 705-19-90.
Телефон: +38 097-158-98-41.
E-mail: citylibbelin@gmail.com
Розклад роботи - з 10.00 до 18.00
Вихідний день – вівторок, влітку: субота та неділя
Санітарний день – останній день місяця
Детальна контактна інформація
©Copyright ЦМБ ім. В. Г. Бєлінського
2011-2024