Перейти на украинский язык Перейти на русский язык Перейти на английский язык

Верьовка Л. М. Сучасні напрями розвитку дитячого читання в бібліотеках для дітей

УДК 87.5:027.625
Верьовка Лариса Миколаївна
студентка 4 курсу заочного відділення  напряму підготовки 
«Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія»
Харківської державної академії культури 
пошт. адреса: ХДАК, Бурсацький узвіз, 4, м. Харків 61057, Україна
Зіньківська ЦБС
e-mail: zinkivdetska@gmail.com 
 
СУЧАСНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ДИТЯЧОГО ЧИТАННЯ 
В БІБЛІОТЕКАХ ДЛЯ ДІТЕЙ
 
Ключові слова : бібліотека, дитяча бібліотека, бібліотечне обслуговування, дитяче читання
Ключевые слова: библиотека, библиотечное обслуживание, детское чтение
Key words: library, children's library, library services, children's reading
 
   Залучення до читання і популяризація дитячої книги серед користувачів-дітей є одним із пріоритетних напрямків роботи дитячих бібліотек України. Сучасні бібліотеки для дітей є центрами інформаційної підтримки, духовного збагачення, розвитку інтелектуальних та творчих здібностей читачів-дітей. Одним із перших завдань бібліотек є формування творчої особистості, здатної реалізувати свої здібності і таланти, популяризація кращих зразків української і зарубіжної літератури, розвиток в дітей інтересу до знань, відродження духовності українського народу, виховання патріотизму та високих моральних цінностей.
   Бібліотека для дітей – є центром інформаційного забезпечення, духовного збагачення, розвитку інтелектуальних та творчих здібностей читачів. Одним із перших завдань бібліотеки є формування творчої особистості, здатної реалізувати свої здібності і таланти, популяризувати кращі зразки української та зарубіжної літератури, виховувати у користувачів прагнення до пошуку інформації, розвитку в дітей інтересу до знань, відродження духовності українського народу, виховання патріотизму та високих моральних якостей.
   Як свідчать матеріали попередніх підрозділів дипломної роботи, у системному формуванні культури читання важливе значення мають вікові та індивідуальні особливості читачів. Читання тісно пов’язане з особливостями інтелектуального розвитку читача-дитини. Читання залишається потужним фактором розвитку особистості, тому основним завданням бібліотек, що працюють з дітьми, залишається залучення їх до читання всіма шляхами, включаючи сучасні інформаційні технології та формування інформаційної та читацької культури.
   У дитячих бібліотеках України розвиток дитячого читання проходить за такими напрямками:
   І. Соціально-культурна діяльність України. Історія. Економіка. Політика
  Першим напрямком популяризації літератури є вивчення історії, економіка та політики України. Діяльність дитячих бібліотек спрямована на виховання підростаючого покоління свідомими громадянами України, відродження української національної культури. Одним із пріоритетних напрямків у роботі бібліотек є патріотичне виховання та формування національної свідомості, вшанування учасників Революції Гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні. Так в лютому-місяці проходять місячники патріотичного виховання підростаючого покоління. 
   Для патріотичного виховання дітей важливою є популяризація літератури та проведення масових заходів приурочених героїчній події – пам`яті молодих героїв Крут, Дню Соборності, Дню Конституції України, Дню прапора, Дню Незалежності, Дню Європи. Широко відзначається в дитячих бібліотеках України День захисника Вітчизни та українського козацтва, що святкується 14 жовтня. Знайомлячи дітей з важливими подіями у житті нашої країни, бібліотекарі не оминають увагою як героїчні, так і трагічні сторінки історії українського народу, вшановується пам’ять жертв голодомору та політичних репресій.
   Особливе значення в патріотичному вихованні підростаючого покоління в 2015 році займала робота по відзначенню 70-ї річниці Перемоги у ІІ світовій війні, Дня партизанської слави, Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав.
   ІI. Культура для нас і нащадків. Краєзнавство
  Другим напрямом діяльності є популяризації літератури про культурний розвиток України. Однією з складових національно-патріотичного виховання підростаючого покоління є краєзнавча діяльність, оскільки мова, культура, традиції, дух нації формують національний світогляд людини і відрізняють її серед інших національностей, а головне – відтворюють її культуру. Краєзнавча діяльність має великий виховний і освітній потенціал. 
   Неабияка увага приділяється краєзнавчій роботі, літературному краєзнавству, популяризації літератури про рідний край, історію міста. Бібліотеки здійснюють роботу у тісній співпраці з місцевими краєзнавчими музеями, школами, громадськими організаціями, творчими спілками. Краєзнавчий компонент присутній у заходах патріотичної, екологічної, історичної, народознавчої та мистецької спрямованості. У бібліотеках накопичується краєзнавча інформація: ведуться краєзнавчі картотеки, формуються тематичні папки, оформляються постійнодіючі виставки, стенди, музейні експозиції, куточки.
   Одним із напрямів популяризації літератури виховання у дітей шанобливого ставлення, поваги до української писемності та мови, рідного слова. Щорічно відзначається День української писемності та мови, Міжнародний день рідної мови та День слов`янської писемності і культури.
   III. Правова держава і права дитини
   Третім напрямом діяльності бібліотек є популяризація правової літератури. Сьогодні особливої ваги набувають знання законів та норм права і моралі. Залучення підростаючого покоління до правової культури є життєво необхідним у сучасних, часто несприятливих умовах буття. Знання дітьми та підлітками своїх прав та обов`язків розширює можливості їх реалізації, правова компетенція зміцнює життєві позиції, підвищує громадську активність, формує почуття непримиренності до негативних соціальних явищ. З метою формування у читачів-дітей правових знань, правової культури, поваги до законів, згідно з основними положеннями «Декларації ООН про права дитини», вироблення у дитини потреби у дотриманні законів своєї держави дитячі бібліотеки України популяризують літературу правового характеру.
   IV. Екологія. Охорона навколишнього середовища і здоров'я людини. Духовне відродження людини.
   Четвертим напрямом популяризації літератури є екологія, охорона навколишнього середовища, духовне відродження людини. 
  Екологічна проблема є глобальною проблемою людства. Екологічне просвітництво, формування екологічної культури відносин людини з природою залишається одним із приорітетних напрямів діяльності дитячих бібліотек. Література популяризується до Всесвітнього дня навколишнього середовища, Всесвітнього дня Землі, Міжнародного дня птахів, Всесвітнього дня охорони навколишнього середовища. Як пересторога для майбутніх поколінь перед екологічними катастрофами популяризується література до чергових роковин Чорнобильської трагедії, вшановується пам`ять ліквідаторів, що ціною свого життя та здоров`я ліквідовували наслідки катастрофи.
  З метою формування профілактики шкідливих звичок серед читачів-дітей та популяризації здорового способу життя влаштовуються книжкові виставки і перегляди літератури. З метою відродження духовності та збереження народних традицій популяризується література до Великодня, Івана-Купала, до свята Покрови.
   V. Трудове виховання. Профорієнтаційна робота. Техніка. Сільське господарство.
   П`ятим напрямом популяризації літератури направлений на трудове виховання підростаючого покоління, виховання любові та поваги до людей праці, профорієнтаційну роботу. В дитячих бібліотеках популяризується література на допомогу засвоєнню навчальних програм, до Дня знань.
   VI. Етика. Естетика
   Шостий напрям популяризації літератури направлений на виховання у підростаючого покоління етикету поведінки та прививання естетичних смаків. Морально-етичне виховання, норми поведінки людини у суспільстві є важливим аспектом у діяльності дитячих бібліотек. 
   Сім’я – це школа людських взаємин, де діти з перших кроків свого життя засвоюють систему моральних цінностей, норми поведінки, культурні традиції свого народу. Привернути увагу до проблем сім'ї – одне з важливих завдань дитячої бібліотеки, які активно співпрацюють з сім`ями: сприяють організації сімейного дозвілля, допомагають розвитку сімейного читання, надають інформацію з питань педагогіки, психології, сімейного права. Бібліотекарі знаходяться у постійному пошуку ефективних шляхів співробітництва з сім`єю. Проводяться масові заходи на яких популяризується література до святкування Нового року, Дня Святого Валентина, Міжнародного жіночого дня 8 Березня, Дня Матері, Міжнародного дня сім`ї, родини, Дня людей похилого віку. Проведять години спілкування «Все, що маю, що люблю – моя сім`я, моя родина», вечори сімейного портрета «Столітя з’єднуюча нитка».
   До Міжнародного дня захисту дітей проводиться цикл різноманітних культурно-дозвіллєвих заходів. Ця робота здійснюється у тісній співдружності з навчальними та позашкільними закладами і громадськими організаціями. Широко популяризується література до Дня захисту дітей, організовують виставки новинок дитячої літератури «Шануймо книгу, як найбільшу святість», «По землі крокує літо теплим сонечком зігріте», виставки дитячих поробок, дитячих малюнків, влаштовують рекламу дитячої бібліотеки, організовують конкурси дитячого малюнку на асфальті «Україна – казкова країна», ігри, розваги, конкурси, дитячі ранки «Книжкова райдуга дитинства», «І стане гарніше на світі коли посміхаються діти», «Дитинство – це гомін повсюди".
   До Всеукраїнського Дня бібліотек в дитячих бібліотеках проходять дні відкритих дверей, дитячі ранки «Для здійснення надій і сподівань запрошуємо у скарбницю знань».
   На сучасному етапі розвитку країни, як багатонаціональної держави з розмаїттям культур і релігій. Поняття терпимості, етичності та виховання на ідеях толерантності набули особливої актуальності. Толерантність – поняття багатоаспектне, воно стосується і міжконфесійних відносин. І діалогу культур, і між етичних та міжконфесійних взаємин. Дитяча бібліотека – це територія толерантності, де кожна дитина може доторкнутися до історії, культури та традицій різних народів. Велика увага приділяється такому аспекту виховання толерантної свідомості підростаючого покоління, як «толерантність і діалог культур». Формуючи почуття толерантності почуття толерантності, розвиваючи увагу, здатність до співпереживання, довіру, гідність і самопізнання, якості притаманні толерантній особистості популяризують літературу до Дня толерантності.
   VІІ. Фізкультура і спорт
   Сьомий напрям – популяризація літератури про фізичну культуру і спорт.
   VIІI. Письменник. Література. Життя
  Восьмий напрям – популяризується література зарубіжних письменників на допомогу засвоєнню творів шкільної програми, а також література до знаменних і пам’ятних дат.
   ІХ. Світ української літератури
  Дев`ятий напрям направлений на популяризацію високохудожньої творчості українських письменників, адже формування світогляду дитини, розвиток української мови неможливі без класичної української літератури. Популяризація літератури до ювілейних дат видатних діячів України, письменників світової, української літератури, письменників-земляків, лауреатів Національної премії України імені Т.Г. Шевченка:
   60-ї річниці від дня народження Івана Франка;
   145-ї річниці від дня народження Лесі Українки;
   85-ї річниці від дня народження Григора Тютюнника;
   125-ї річниці від дня народження Павла Тичини;
   110-років від дня народження Івана Багряного;
   115-ї річниці від дня народження Михайла Зерова; 
   105-ї річниці від дня народження Івана Цюпи;
   80-ї річниці від дня народження Івана Драча.
   Важливим напрямом розвитку дитячого читання, як зазначено вище, є участь у різноманітних конкурсах. З метою підвищення культурної компетентності української молоді, заохочення дітей до систематичного читання, вироблення у них навичок самостійної роботи з книгою, підвищення якості і ефективності процесу читання, критичного аналізу. Переосмислення і творчої інтерпретації прочитаного у дитячих бібліотеках щорічно проводиться Всеукраїнський конкурс дитячого читання «Найкращий читач України».
   Пріоритетними напрямами діяльності дитячих бібліотек є: цілеспрямована робота щодо задоволення освітніх, соціальних і культурних потреб користувачів-дітей та керівників дитячого читання, вдосконалення інформаційного забезпечення користувачів; упровадження комп’ютерних технологій та інформаційно-бібліографічне обслуговування мешканців регіону; створення системи формування, збереження документних фондів; збереження, відродження та розвиток культури українського народу; інтенсивна модернізація бібліотек; міжнародне співробітництво і проектна діяльність.
 
Список літератури
1. Бібліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції директорів обласних бібліотек для дітей. — Хмельницький, 2011. — 247 с.
2. Гречко Г. Роль дитячого читання у розвитку суспільства / Г. Гречко [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://webcache.googleusercontent.com/
3. Лукаш О. Дитяча бібліотека – центр додаткової освіти / О. Лукаш // Бібл. Планета. — 2000. — № 4. — С.26.
4. Програми на підтримку книги і читання [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://www.lib.kherson.ua/ukr-kalejd9-2.htm
 

Надійшло: 14.05.2016 

На нашем сайте появился ресурс, который поможет найти ближайшую к вам библиотеку, узнать, как с ней связаться и воспользоваться ее услугами. Будем ближе в цифровом и реальном мире!

Загальнонаціональний право​просвітницький проект «Я МАЮ ПРАВО​!» реалізується Міністерством юстиції у співпраці з системою безоплатної правової допомоги та територіальними органами юстиції.
Наши фотографии
Календарь событий
ПнВтСрЧтПтСбВс
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Проверка тИЦ и PR
Центральная городская библиотека им. В.Г.Белинского

Адрес: Украина, Харьков, 61058, ул. Данилевского, 34
Телефон: (057) 705-19-90. citylibbelin@gmail.com
Время работы - c 10.00 до 18.00
Выходной день – вторник, в летнее время: суббота и воскресенье
Санитарный день – последний день месяца
Подробная контактная информация
©Copyright ЦГБ им. В. Г. Белинского
2011-2018