Перейти на украинский язык Перейти на русский язык Перейти на английский язык

Миськевич Т. М. Сучасна бібліотека як мультисервісний заклад

УДК 021.1(477):316.614
Миськевич Тетяна Миколаївна
аспірантка Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського
провідний бібліограф відділу забезпечення інформаційними ресурсами НЮБ НБУВ
пошт. адреса: НБУВ, пр. 40-річчя Жовтня, 3, м. Київ, 03039, Україна
конт. тел.: (050) 208-50-49, e-mail: Mizkevich83@gmail.com
 
Сучасна бібліотека як мультисервісний заклад
 
Ключові слова: соціальні сервіси, незахищені верстви населення, інформаційно-консультаційні послуги, соціальні працівники в бібліотеці
Ключевые слова: социальные сервисы, незащищенные слои населения, информационно-консультационные услуги, социальные работники в библиотеке
Keywords: social services, disadvantaged populations, information and consultancy services, SWITL  
  В наш час бібліотеки трансформуються та розвиваються разом із суспільством, беручи на себе роль громадських центрів - інформаційних, культурних, просвітницьких, соціальних тощо. Одним із вимірів включення бібліотек у процеси соціальної інтеграції є можливість надання допомоги традиційно вразливим з погляду на адаптаційні можливості категоріям громадян, таким як безробітні, люди з особливими потребами, безпритульні, біженці та вимушені переселенці, громадяни з низьким рівнем доходів. Бібліотеки в силу своїх беззаперечних переваг, таких як авторитетний статус, досвід масового обслуговування, кадровий та матеріально-технічний ресурс, фундаментальність і системність, можуть стати унікальними центрами для розробки та впровадження нових підходів до вирішення проблеми соціальної та інформаційної нерівності.
  Поширення знань та зв'язок користувача з інформацією завжди були пріоритетом  в бібліотечному обслуговуванні, проте сьогодні масштаби та темпи соціальних трансформацій вимагають відповідних змін в традиційній діяльності бібліотеки як обслуговуючої структури. Поряд зі звичними формами діяльності, на бібліотечній платформі розвиваються унікальні моделі взаємодії інформаційного обслуговування та соціальних послуг для  різних категорій населення, що передбачає розширення напрямків роботи, зокрема, і через надання спеціалізованої консультативної допомоги та появу нових інформаційних сервісів, здатних забезпечити мультипотреби сучасного користувача. 
  У цьому контексті показовою є нині діюча в США, Австралії та Канаді програма SWITL (Social workers in the library), яка з 2009 року втілює в життя досвід партнерських проектів між бібліотеками, професійними соціальними працівниками та спеціалістами інших галузей (медиками, юристами, психологами тощо). Її головною метою став пошук шляхів розширення доступу до інформації про місцеві послуги соціального обслуговування для населення  з можливістю отримання різного роду консультативної допомоги безпосередньо в приміщенні бібліотеки. При цьому бібліотечний персонал, як правило, виконує суто інформативну функцію, виступає в ролі промоутерів, доносячи інформацію про доступні соціальні сервіси в бібліотечному обслуговуванні, координує відповідну роботу, а також систематично проводить дослідження на предмет необхідності впровадження тієї чи іншої послуги, займається збором і обробкою відгуків користувачів. 
  Консультаційні сервіси даної програми спрямовано на надання допомоги в першу чергу емігрантам (за потреби, моголінгвальні відвідувачі отримують послугу перекладу), безробітнім, інвалідам, безпритульним, а також на вирішення локальних проблем місцевої громади. Координація соціальної роботи SWITL охоплює наступні питання: 
- надання інформації про допомогу у вирішенні проблем відсутності одежі, житла чи їжі;
- персональна допомога в сімейних питаннях (виховання, догляд за дітьми, вікові проблеми, домашнє насилля та ін.);
- професійна психологічна допомога (консультації, групи підтримки та ін.);
- спеціалізована медична допомога (експрес-аналізи, обстеження, направлення до спеціалістів та ін.);
- правова допомога (найбільшої популярності зазнав  проект «Адвокати в бібліотеці»);
- подолання наслідків стихійного лиха та втрат ;
- навчання та працевлаштування.
  Наведений перелік послуг не є вичерпним. Робота програми постійно вдосконалюється відповідно до конкретних запитів та вимог, що визначаються на основі систематичного вивчення діяльності програми,  актуальності її проблематики. Наведемо кілька прикладів успішного втілення проекту SWITL:
The Denver Public Library надає денний притулок безхатькам та жінкам з низьким заробітком, проводить інструктаж з працевлаштування на оволодіння необхідними навичками;
New York’s Queens Library розповсюджує інформацію про притулки для безпритульних, регулярно проводить програмні родинні заходи, а також надає спеціальні послуги для допомоги безробітним;
San Jose Public Library двічі на місяць запрошує до співпраці 2-3 професійних соціальних працівників, в якості яких також можуть виступати волонтери та студенти; 
San Francisco Public Library, Pima County Public Library та Washington Public Library концентрують свою увагу на програмах з охорони здоров’я, тісно співпрацюючи з державними структурами; 
Dallas Public Library започаткувала ініціативу «Кава та бесіда», який спрямований на пошуки шляхів контакту та порозуміння з безпритульними людьми; всім бажаючим пропонується здати кров на виявлення ВІЧ-інфекції.
  Аналіз зарубіжного досвіду втілення проекту SWITL свідчить про дієвість описаної моделі співпраці між спеціалістами-практиками та  бібліотекарями. Даний формат бібліотечної  роботи відповідає сучасному соціальному замовленню на функціонування спеціалізованих громадських центрів з надання кваліфікованого інформаційно-консультативного обслуговування населення, сприяє розширенню вільного доступу до суспільно важливих можливостей та ресурсів якнайширшого кола людей, відкриваючи нові перспективи в задоволенні суспільних потреб.
  Таким чином, такий підхід до розуміння трансформації діяльності сучасної бібліотеки, вочевидь, може стати у нагоді вітчизняним бібліотечним закладам для усвідомлення цінності соціальної відповідальності та підтримки задля зростання індивідуального та суспільного добробуту в країні. 
_______________
  1 Відомо, що після стихійного лиха у Новому Орлеані, саме місцева бібліотека стала для громади координаційним центром, що виконував важливу функцію у ліквідації наслідків урагану «Катріна».
 

Надійшло: 13.04.2016 

На нашем сайте появился ресурс, который поможет найти ближайшую к вам библиотеку, узнать, как с ней связаться и воспользоваться ее услугами. Будем ближе в цифровом и реальном мире!
Наши фотографии
Календарь событий
ПнВтСрЧтПтСбВс
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Проверка тИЦ и PR
Центральная городская библиотека им. В.Г.Белинского

Адрес: Украина, Харьков, 61058, ул. Данилевского, 34
Телефон: (057) 705-19-90. citylibbelin@gmail.com
Время работы - c 10.00 до 18.00
Выходной день – вторник, в летнее время: суббота и воскресенье
Санитарный день – последний день месяца
Подробная контактная информация
©Copyright ЦГБ им. В. Г. Белинского
2011-2018