Перейти на украинский язык Перейти на русский язык Перейти на английский язык

Тесменецька Н. В. Мобільне обслуговування читачів Охтирської районної центральної бібліотеки

 УДК 04.6:027.08

Тесменецька Наталія Валеріївна
студентка 4 курсу заочного відділення напряму підготовки
«Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія»
Харківської державної академії культури 
пошт. адреса: ХДАК, Бурсацький узвіз, 4, м. Харків 61057, Україна
Охтирська ЦБС
e-mail: natalitecm@mail.ru
 
МОБІЛЬНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ЧИТАЧІВ ОХТИРСЬКОЇ РАЙОННОЇ ЦЕНТРАЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ
 
Ключові слова : бібліотека, бібліотечне обслуговування, мобільна бібліотека, бібліобус 
Ключевые слова: библиотека, библиотечное обслуживание, мобильная библиотека, библиобус 
Key words: library, library services, mobile library
 
   У наш час в основу діяльності бібліотек покладено принципи доступності інформації, просування знань до населення. Бібліотеки, реалізуючи ці принципи, орієнтуються не лише на забезпечення інформацією в межах стаціонарної бібліотеки, а й активно використовують позастаціонарні форми обслуговування, у такий спосіб розширюючи інформаційний, культурний та освітній простір, без якого життя місцевої громади сьогодні важко уявити.
   Практика обслуговування мешканців віддалених населених пунктів, трудових колективів та інших віддалених користувачів бібліотеки відома працівникам Охтирської РЦБ вже давно, коли ще організовували пересувні бібліотеки та пункти видачі літератури. Працівники відділу абонементу в ті часи обслуговували декілька підприємств та організацій, майже до того часу, коли ті припинили своє існування. 
   Із часом використання нестаціонарних форм обслуговування через низку причин почало скорочуватись. Минають часи, економіка країни зазнає все більших падінь. Під час яких великого утискання зазнають бібліотеки населених пунктів з малою кількістю жителів – їх починають закривати, не звертаючи увагу на необхідність жителів в отриманні інформації та літератури. Останнім таким випадком стало переведення 12 бібліотек-філій Охтирської РЦБС наприкінці минулого року у бібліотечні пункти, обслуговування 7 з них було закріплене за працівниками відділу обслуговування Охтирської РЦБ. З цим перед бібліотекарями постала велика кількість проблем в обслуговуванні вказаних пунктів. Першою і головною з них стала проблема проїзду до пункту призначення. На це державні органи не виділили жодної копійки, тобто працівники бібліотеки, щоб якось дістатися до віддаленого населеного пункту, повинні оплачувати проїзд за власний кошт. Вже кілька років в Охтирській районній центральній бібліотеці діє програма «Бібліоекспрес: від центру до околиць». Метою якої є обслуговування користувачів віддалених сіл, проведення масової роботи в школах та дитячих садочках віщезазначених регіонів. Понад 5 років до районного бюджету закладена купівля новітнього бібліобусу для обслуговування віддалених куточків Охтирського району. Але ці обіцянки є тільки на папері, а жителі малих населених пунктів, де вже були закриті навіть бібліотечні пункти та про бібліотеки-філії, залишаються без отримання інформації, без літератури. Тобто вони кинуті напризволяще в отриманні так необхідної в наш час достовірної інформації. 
   Проблеми недоотримання інформації та літератури досить сильно стосуються дітей, які проживають в населених пунктах з малою чисельністю населення. В економічній ситуації, що склалася в Україні в останні роки, родини не в змозі придбати до своєї домашньої бібліотеки сучасні книги як для дорослого населення, так і для малечі. Це досить сильно відображається на їхньому розвитку. Працівники Охтирської РЦБ, дивлячись на цю проблему, намагаються якось її вирішити. Вони проводять освітню та виховну роботу з малечею, їдучи з масовими заходами та новою дитячою літературою, що знаходиться у фонді районної бібліотеки. Останні роки сучасний «бібліобус» Охтирського району – це велика сумка з популярною літературою як для дорослих, так і для дітей, що стає на «колеса» чи санки, зважаючи на пори року. Бібліотечне обслуговування дітей відбувається як в школі, так і біля дома, а дорослих – біля їх будинків на лавочках чи на колінах. Деякі читачі похилого віку з радістю запрошують працівників бібліотеки до себе додому. 
   На селі, де немає бібліотек чи бібліотечних пунктів, досить серьозно стоїть проблема отримання інформації та літератури для дозвілля і захоплень. У вирішенні якої дуже допомогла б закупівля сучасного бібліобусу. Але це є нездійсненною мрією. Тому і залишається працівникам Охтирської РЦБ відвідувати малі населені пункти за власний кошт, «несучи» на собі велику сумку з необхідною читачам літературою. 
   У сучасному світі вільний доступ до інформації має неабияке значення. Тому вимоги до бібліотек, як до посередників між користувачами та інформацією, зростають з арифметичною прогресією. Зменшити протиріччя між зростаючими обсягами інформації та відставанням бібліотечної галузі можуть саме створені на базі публічних бібліотек Інтернет-центри.
   Упровадження сучасної комп’ютерної техніки для обслуговування користувачів у наукових бібліотеках стало вже закономірністю. Зовсім інша справа – звичайні масові бібліотеки.
   Створення Інтернет – центру на базі Охтирської районної бібліотеки за програмою «Бібліоміст». Незважаючи на те, що бібліотека була однією з кращих в Сумській області за багатьма показниками, мала заслужену репутацію, це надало ще більшого престижу. Завдяки цьому користувачи здобули можливість максимально використати величезні можливості технічного прогресу, і до того ж безкоштовно. Нажаль, комплектування бібліотечних фондів публічних бібліотек в останні роки було незадовільним, постійно зростав незадоволений попит читачів з різних галузей знань. Державні кошти на поповнення бібліотечного фонду практично не виділялись. Передплата періодичних видань була вкрай незадовільною. Знайти вихід зі скрутної ситуації практично вважалося неможливим, але пройшла реалізація проекту.
   З відкриттям Інтернет – центру реалізована можливість широкого доступу до електронної інформації всіх категорій населення. Користувачі дістали нагоду задовольнити навіть найвибагливіші запити в районній бібліотеці нарівні з науковими. Інтернет – центр став важливою складовою інформаційних ресурсів, спрямованих на розширення інформаційної функції бібліотеки, забезпечив збільшення номенклатури послуг через організацію допомоги користувачам в он-лайновому пошуку та навігації в мережі Інтернет, виконання складних довідок за пошуковим запитом. 
   На сьогоднішній день працівники Охтирської РЦБ створили власний веб-сайт, поповнюють його, надають віртуальні довідки, розробляють віртуальні виставки, проводять віртуальну роботу на сторінках в соціальних мережах. Вся ця робота відбувається для того, щоб якомога краще задовольнити потреби «віддалених» користувачів. 
   На сучасному етапі Охтирській РЦБ необхідне виділення коштів на розроблення концепції комплексу інформаційно-бібліотечного мобільного обслуговування населення (КІБМО). Доступ в Інтернет на селі практично відсутній. У ситуації, що склалася перед розробниками проекту КІБМО стояло завдання створити мобільний багатофункціональний комплекс, здатний надавати інформаційні, освітні, культурно-дозвілеві та бібліотечні послуги населенню, яке проживає у віддалених районах і в сільській місцевості. Тому створена модель має цілий ряд характерних особливостей:
  • Мобільність сервісу – він присутній саме там, де потрібен найбільше в певний момент і де його використання принесе максимальну користь.
   • Багатофункціональність та унікальні технічні характеристики – широкосмуговий доступ в Інтернет в будь-якій точці України, можливість надання цілого спектра культурних і освітніх послуг.
   • Сучасність і привабливість – продумані конструкторські та дизайнерські рішення комплексу створюють комфортне і привабливе середовище для розвитку творчого потенціалу дітей та молоді, які проживають у віддалених районах і сільській місцевості нашої країни.
   КІБМО є принципово нове конструкторське рішення мобільної бібліотеки. Це фургон, встановлений на сучасне автомобільне шасі, в якому знаходяться матеріали та обладнання, необхідні для інформаційно-бібліотечного обслуговування різних груп населення.
У середині фургона знаходяться:
   • змонтовані стелажі для книжкової та мультимедійної продукції. На цих стелажах можна зберігати і виставляти більше 1000 книг різного формату та 200 мультимедійних видань на різних носіях (CD, DVD). Також передбачені місця для зберігання періодичних видань, розміщення картотек і карткових каталогів;
  • два комп’ютеризованих робочих місця на базі ноутбуків, оснащених веб-камерами і модулями бездротового зв’язку. Можна провести відеоконференцію або просто поговорити по Skype з родичами, що живуть на іншому кінці країни (за умови, що на їхньому комп’ютері теж встановлена ця програма для зв’язку);
   • багатофункціональний пристрій – по суті, одночасно принтер, копір і сканер: відвідувачеві можуть бути надані послуги з друку, ксерокопіювання, сканування;
   • сучасна цифрова ширококутна фото- і вебкамера з високою роздільною здатністю. Як було сказано, в фургоні можна проводити сеанси відеоконференцзв’язку, але також є все необхідне для фото- та відеозйомки.
На даху фургона змонтована пересувна земна станція спутнікового зв'язку. Також до складу комплексу входить бездротова точка доступу, яка дозволяє при необхідності значно збільшити число пристроїв, підключених до Інтернет. Якщо відвідувач прийде в КІБМО зі своїм ноутбуком, він зможе підключитися до Інтернету по wi-fi;
   • для проведення лекцій, культурно-масових заходів, відеоконференцій комплекс оснащений відеопроекційним, радіомікрофоном та звукопідсилюючим обладнанням з можливістю швидкого розгортання в робоче положення як всередині фургона, так і на інших майданчика, в тому числі на відкритому повітрі в теплу пору року. Потужність акустичної системи дозволяє реалізувати звукопідсилення для залу місткістю до 200 чоловік або на невеликій відкритій площадці;
   • для проведення невеликих семінарів, міні-кіносеансів або інших культурно-просвітницьких та освітніх заходів з використанням аудіовізуальних засобів в комплексі встановлено складаний проекційний екран і є комплект складних стільців на 6 осіб. Комфортне перебування всередині комплексу забезпечується якісною теплоізоляцією і незалежною від шасі системою опалення і кондиціонування.
   Для полегшення доступу осіб з обмеженими можливостями в задній частині фургона вмонтовано транспортний підйомний пристрій.
   Електроживлення комплексу може бути забезпечено автономним низькошумних електрогенератором, що входить до складу комплексу, або живлиться від зовнішньої мережі в 220 В. Комплекс обладнаний системою зовнішнього автомобільного гучномовного зв'язку.
   Комплекс захищений від несанкціонованого доступу сучасною автомобільною охоронною системою з двостороннім зв'язком і декількома зонами охорони. Комплекс яскраво і барвисто оформлений для залучення уваги населення.
   Мобільний комплекс може діяти, як:
   • інформаційний центр;
   • мобільна бібліотека;
   • дистанційний консультаційний і освітній центр;
   • дитячий центр;
   • майданчик для проведення семінарів, майстер-класів та презентацій;
   • мобільна громадська приймальня;
   • мобільний центр надання державних послуг населенню;
   • центр доступу до інформації для людей з обмеженими можливостями;
   • центр технічного забезпечення проведення масових заходів тощо.
   Таким чином, КІМБО в своєму розпорядженні має можливості, що виходять далеко за межі бібліотечного обслуговування.
  Отже, працівники бібліотеки роблять все, щоб користувачі, які не в змозі самостійно дістатися до Охтирської РЦБ, отримали необхідну інформацію різними шляхами. Загалом це робота спрямована на обслуговування віртуальних читачів в мережі Інтернет через існування Інтернет-центру, а там, де комп’ютер є нездійсненною мрією, доставляючи літературу різними можливими засобами. Проводять велику кількість масових заходів для населення віддалених куточків Охтирського району, куди сучасні технології ще не дісталися. І інформацію про це виставляють в мережі Інтернет на власному веб-сайті та сторінках в соціальних мережах.
Список літератури
1. Мобільна бібліотека: європейський випуск: Про технології в Україні та світі [Електронний ресурс]. — Режим доступу. — http://today.vodafone.ua/posts/ mobilna-biblioteka-yevropejskij-vipusk. 
2. Мобильная библиотека, European edition откроется в День Европы в Украине [Электронний ресурс] — Режим доступа. — http://itnews.com.ua/news/76963-quotmobilnaya-biblioteka-european-editionquot-otkroetsya-v-den-evropy-v-ukraine.
3. Мобильные библиотеки. Мобильные библиотечные онлайновые услуги: сб. публ. / под ред. Дж. Нидхем, М. Элли; науч. ред. д-р техн. наук, проф. Я. Л. Шрайберг; пер. Е. В. Малявская, В. В. Зверевич, Т. О. Зверевич. — СПб. : Профессия, 2012. — 368 с.
 
Надійшло: 11.05.2016 
На нашем сайте появился ресурс, который поможет найти ближайшую к вам библиотеку, узнать, как с ней связаться и воспользоваться ее услугами. Будем ближе в цифровом и реальном мире!
Наши фотографии
Календарь событий
ПнВтСрЧтПтСбВс
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Проверка тИЦ и PR
Центральная городская библиотека им. В.Г.Белинского

Адрес: Украина, Харьков, 61058, ул. Данилевского, 34
Телефон: (057) 705-19-90. citylibbelin@gmail.com
Время работы - c 10.00 до 18.00
Выходной день – вторник, в летнее время: суббота и воскресенье
Санитарный день – последний день месяца
Подробная контактная информация
©Copyright ЦГБ им. В. Г. Белинского
2011-2018