Перейти на украинский язык Перейти на английский язык

Зябкова Г. О. Створення бібліотечних PR-офісів в Україні

УДК 027: 659.4
Зябкова Ганна Олександрівна
студентка 4 курсу денного відділення  напряму підготовки 
«Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія»
пошт. адреса: ХДАК, Бурсацький узвіз, 4, м. Харків 61057, Україна
e-mail: azya.2014@mail.ru
 
СТВОРЕННЯ БІБЛІОТЕЧНИХ PR-ОФІСІВ В УКРАЇНІ 
 
Ключові слова : бібліотека, бібліотечні технології, бібліотечний піар, бібліотечні пиар-офиси
Ключевые слова: библиотека, библиотечные технологии, библиотечный пиар, библиотечные пиар-офисы
Key words: library, library technology, PR library, library PR-offices
 
   Сьогодні українські публічні бібліотеки знаходяться у пошуку нових способів організації бібліотечного обслуговування: з’являються нові послуги, що повніше задовольняють потреби сучасних користувачів бібліотеки, або ж традиційні бібліотечні сервіси набувають нового формату. Постає питання поширення інформації про нові бібліотечні послуги. Його вирішення полягає в активізації рекламної та PR-діяльності бібліотек. Рекламна діяльність, за своєю суттю, потребує затрат матеріальних ресурсів, тобто передбачає оплату роботи підрядника з виготовлення рекламної продукції, її розміщення чи прокату. До того ж, зазвичай, вона передбачає наявність у бібліотекаря певних специфічних знань та навиків, художньої чи  дизайнерської майстерності. Ці обставини значно ускладнюють можливість бібліотек систематично та якісно займатися рекламою своїх послуг. На противагу рекламі, PR (англ. public relations – зв’язки з громадськістю) – це безкоштовний вид діяльності, який не потребує суттєвої перекваліфікації бібліотечного працівника.
   PR – мистецтво досягнення взаємопорозуміння та згоди між людьми, соціальними групами, класами, націями, державами на основі цілеспрямованого формування громадської думки та управління нею. Одним з напрямів PR-діяльності в бібліотечній справі є створення PR-офісів. Бібліотечні піар-офіси вже працюють в 60 публічних бібліотеках в 10 містах України: Вінниці, Дніпродзержинську, Житомирі, Запоріжжі, Кіровограді, Луцьку, Маріуполі, Рівному, Слов'янську, Сумах. У грудні 2014 року Міністерство культури України, програма «Бібліоміст» спільно з ГО «Центр медіареформ» запросили бібліотекарів з усіх регіонів України до участі в проекті «Створення регіональних бібліотечних піар-офісів». Мета проекту – висвітлення в ЗМІ роботи бібліотеки як сучасної установи, щоб якомога більше користувачів залучити до бібліотеки, до читання, до вміння пошуку якісної інформації.
   Позитивним прикладом реалізації PR-діяльності бібліотек є робота Маріупольського піар-офісу сучасних бібліотек, проекту «PR-офіс сучасних бібліотек Рівненщини» та PR-офісів Харківщини.
  Бібліотеки Маріупольської централізованої бібліотечної системи для дорослих стали переможцями всеукраїнського конкурсу «Регіональні піар-офіси сучасних бібліотек 2014 року». Дана перемога стала можливою тільки після проходження декількох турів, організованих програмою «Бібліоміст» спільно з «Центром медіареформ».
   Метою Маріупольського піар-офісу стала регулярна робота із засобами масової інформації для інформування населення про діяльність бібліотек через журналістів телебачення, радіо, газет, он-лайнових засобів масової інформації.
   Основними функціями Маріупольського піар-офісу є:
   • збір, аналіз і поширення інформації про діяльність бібліотек;
   • підготовка і розсилка прес-релізів по електронній пошті про події в бібліотеках;
   • супровід журналістів і допомогу в організації зйомок;
   • моніторинг ЗМІ;
  • наповнення інформацією розділів «Новини», «Анонси», «Бібліотечні заходи» на сайті Центральної бібліотеки ім. В.Г. Короленка і блогу «Записки колійних бібліотекарів»;
   • фотозйомка, відеозйомка. 
   Завдяки професійнійному та творчому підходу піарменів,  інформація про бібліотеку стає доступною величезній аудиторії. 
   Займатися піаром професійно – справа нова для бібліотекарів, але навчання фахівців тонкощам піару проходять постійно. 
   Так, в 2015 р. в рамках підвищення кваліфікації бібліотечних фахівців було проведено ряд семінарів під загальною назвою «Тонке мистецтво бібліотечної журналістики». Бібліотекарі вчилися в кількох напрямках і дізнавалися, як правильно писати новини про бібліотеки, яким має бути якісне фото, вчилися техніці спілкування з журналістами, відкривали для себе секрети написання прес-релізу. Всі отримані знання використовувалися на практиці. Співробітники бібліотек постійно пишуть про заходи, акції, послуги, і це з’являється в пресі.
   Робота із засобами масової інформації – це не тільки прес-конференції та інтерв'ю, але і, перш за все, щоденна поточна робота, що складається з регулярної розсилки інформації в видання і відстеження відгуків і згадок в ЗМІ про діяльність бібліотек, аналіз повідомлень в ЗМІ.
  Регулярно про діяльність бібліотек (презентаціях книг, зустрічі, про поповнення фондів, акції, нові послуги, про зміни в обслуговуванні, про книжково-ілюстративних виставках та ін.) повідомляють:
  • міські канали телебачення: «МТВ», «ТВ-7», «СІГМА»;
  • радіостанції: «Радіо Європа +», «Авторадіо», радіо «Приазов'я;
  • газети: «Приазовский рабочий», «Іллічівець» та ін .;
  • інформаційно-аналітичні сайти: http://mariupolnews.com.ua/; http: //www.0629.com.ua/; http://ilich.in.ua/; http://www.ukr.net/news/; http://7ya-media.com.ua/; http://news.gidmariupol.com/; http://torgoviy-mariupol.com.ua/; http://i24.com.ua/; http://kudaidem.com.ua/ та ін..
   Масові заходи – найпродуктивніша реклама бібліотеки. Розглянемо ефективність однієї рекламної кампанії публічного заходу проекту Маріупольського піар-офісу – відкриття бібліокафе «Місце зустрічі – Web» в бібліотеці ім. Тургенєва.
   Комплекс рекламних заходів даної бібліотечної події був обумовлений наступними цілями і завданнями: донести до потенційних користувачів ключове повідомлення, що сучасна бібліотека – це величезні можливості для користувачів. У бібліотеці – безкоштовний Інтернет і можна провести з користю своє дозвілля. До відкриття бібліокафе була спланована рекламна кампанія, розроблена відповідно до її метою і завданнями. Для того, щоб рекламні заходи пройшли успішно і мали позитивний ефект, все розроблялося до найдрібніших деталей з урахуванням цільової аудиторії. Інформація про створення бібліокафе була опублікована в соціальній мережі Facebook за 2 місяці до відкриття кафе. Зазначений рекламний захід сприяв поширенню інформації про проект і місце його проведення серед широкого кола потенційних учасників.
  За тиждень до відкриття бібліокафе в ЗМІ Донецька та Маріуполя для оперативного оповіщення журналістів по 25-ти електронними адресами був розісланий прес-анонс. Ознайомившись з прес-анонсом, на святкове відкриття кафе «Місце зустрічі – Web» в бібліотеку ім. Тургенєва прийшли інформаційні партнери бібліотек, представники маріупольських ЗМІ: кореспонденти газети «Голос будівельника», маріупольських телекомпаній «НТВ», «ТВ-7», «Сигма».
   PR-кампанія відкриття кафе «Місце зустрічі – Web» мала позитивні результати. Саме відкриття стало справжнім святом для любителів кулінарного мистецтва.
   Про це свідчать повідомлення засобів масової інформації Маріуполя і Донецька: статті, що вийшли в чотирьох газетах, чотири відеосюжету телеканалів, три публікації інтернет-видань та повідомлення на двох радіо.
   У рекламній кампанії відкриття був використаний широкий спектр засобів і каналів реклами в ЗМІ, що зробило позитивний вплив на формування сприятливого іміджу бібліотеки ім. Тургенєва і стало одним з факторів залучення в бібліотеку нових користувачів і інформаційних партнерів.
   На прикладі одного бібліотечного заходу видно, що при мінімальному витраті на рекламу в ЗМІ досягнутий високий рівень її ефективності. Таким чином, вдала реклама та тема, дійсно потрібна людям, здатні збільшити інтерес і довіру до бібліотеки, зробити її затребуваним культурним, дозвіллєвою і інформаційною установою. Співпраця із засобами масової інформації може дати бібліотеці цільову аудиторію, а читачі і партнери будуть поінформовані про можливості сучасних бібліотек.
  Співробітники піар-офісу знаходяться в постійному пошуку нових всеукраїнських і обласних інформаційних спонсорів і партнерів, ведуть підготовку цікавих для ЗМІ бібліотечних подій і заходів.
   Показово в цьому випадку визначення бібліотечної реклами, дане ще за радянських часів Л. Хавкіної: для залучення читачів «бібліотека вдається до реклами в кращому сенсі цього слова, так як ніяких корисливих цілей вона не переслідує і нікого не намагається вводити в оману».
   Крім бібліотечного сайту, бібліотеки ЦБС для дорослих мають свій простір в соціальних мережах. На сторінках соціальних мереж публікуються фотозвіти про різних масових заходах.
  Подання бібліотек в певних спільнотах соціальних мереж дає можливість користувачам бути в курсі бібліотечних подій, розширює коло потенційних користувачів. Так, створена сторінка «Маріупольського PR-офісу сучасних бібліотек» в facebook, де публікується інформація про заходи, акції, послуги, умови, час і місце їх надання. Сторінка має близько 160 дійсних учасників, серед яких не тільки користувачі і колеги бібліотек, а й, найголовніше, кореспонденти і журналісти ЗМІ: радіо, ТБ, онлайн-ЗМІ міста, області та України.
   Розглянемо, як йдуть справи в галузі PR-діяльності на Рівненщини. У лютому 2014 року Рівненська обласна універсальна наукова бібліотека вирішила пожвавити PR-діяльність, розпочавши реалізацію проекту «PR-офіс сучасних бібліотек Рівненщини».    Ініціативу вдалося реалізувати завдяки підтримці програми «Бібліоміст», яка оголосила конкурс на створення «PR-офісів» серед учасників тренінгу для бібліотек по роботі зі ЗМІ та основам PR (червень-липень 2014 року).
  Метою рівненського PR-офісу було навчити бібліотечних працівників правильно подавати інформацію про свої ресурси і послуги та грамотно організовувати роботу з представниками засобів масової інформації для забезпечення якомога ширшого її розповсюдження (сегмент PR, який займається співпрацею з журналістами – це MR (англ. media relations), побудова відносин із засобами масової інформації).
  До команди проекту увійшли: керівник, спеціаліст зі зв’язків з друкованими та онлайн-ЗМІ, адміністратор блогу «Сучасна бібліотека» на регіональному інформаційному порталі «ОГО», спеціаліст зі зв’язків з телерадіокомпаніями, фахівець з моніторингу медіа, фахівець з маркетингу у соціальних мережах (SMM), адміністратор сторінки PR-офісу в «Facebook», фахівець з формування та актуалізації бази контактів ЗМІ. Шість бібліотек Рівненської області об`єднуються у регіональний бібліотечний PR-офіс, щоб розповісти рівненчанам, які можливості перед ними сьогодні відкривають сучасні бібліотеки. До об’єднання увійшли Рівненська обласна універсальна наукова бібліотека, Рівненська обласна бібліотека для молоді, Рівненська обласна бібліотека для дітей, а також районні бібліотеки Млинова, Здолбунова та Сарн.
   Учасники офісу забезпечували діяльність проекту на місцях, у своїх бібліотеках, а між собою контактували за допомогою електронної пошти та інструментів «Google». Особливий акцент в роботі офісу був зроблений на просування інформації про бібліотеку через новинні сайти. Оскільки веб-ресурси подають найоперативнішу інформацію про події, при цьому не маючи обмежень обсягу: як телепередачі, чи газетні шпальти.
   Одночасно з рівненським проектом в Україні розпочали свою діяльність ще дев’ять аналогічних PR-офісів на: Вінничині, Волині, Дніпропетровщині, Житомирщині, Запоріжжі, Кіровоградщині, Донеччині  (Маріуполь, Слов’янськ) та Сумщині. 
Координували роботу офісів тренер громадської організації «Центр Медіареформ» Людмила Гуменюк та журналіст «5 каналу» Михайлина Скорик.
   Медіа-план офісу включав від шести до семи заходів на місяць, що проходили у бібліотеках-учасницях проекту. Всі книгозбірні представляли нетипові сучасні бібліотечні послуги або ресурси. Наприклад, обласна молодіжна бібліотека включила до медіа-плану Ярмарок вакансій та професій і «Бібліоніч», Млинівська центральна районна бібліотека – історії успіху своїх користувачів (електронний вступ абітурієнтів Млинівщини у виші, завдяки бібліотеці), веб-квест, обласна бібліотека для дітей – акцію зі збору книг, Перший ґеймерський турнір Рівного, Сарненська ЦРБ – конкурс дитячих малюнків у програмі «Paint», школу комп’ютерної грамотності «Для тих, кому за…», Здолбунівська районна бібліотека – послуги з онлайн-замовлення товарів і послуг, зокрема книг, оформлення заявки на отримання візи, обласна універсальна наукова бібліотека – QR-виставку матеріалів, обласний флешмоб «Рівненщина читає Шевченка». Всього протягом 3-х місяців було організовано 19 публічних заходів, презентацій послуг, яким PR-офісом було забезпечено медійну підтримку та висвітлення інформації про них.
   Протягом реалізації проекту було створено базу даних ЗМІ, що включає 62 позиції унікальних контактних даних журналістів Рівненщини районного та обласного рівнів.
   Про бібліотечні події, медійну підтримку яким надавав PR-офіс, було опубліковано 107 журналістських матеріалів: 81 статтю в інтернет-ЗМІ (це найвищий показник в Україні серед бібліотек, в тому числі, серед команд PR-офісів), відзнято 9 телесюжетів, записано одну радіопрограму, 16 газетних публікацій.
   По закінченню дії проекту, напрацювання офісу потрапили у розпорядження всіх бібліотек Рівненської області, а це: блог «Сучасна бібліотека» на найвідвідуванішому новинному порталі Рівненщини «ОГО», база контактів ЗМІ та сторінка PR-офісу у «Facebook».
   Як повідомляє прес-служба ХОГА, мета проекту – освітлення в ЗМІ роботи бібліотеки як сучасної установи, щоб залучити якомога більше користувачів до читання і до уміння пошуку якісної інформації.  Серед 95 кандидатів, які відгукнулися на запрошення поборотися за створення на базі своїх бібліотек сучасних PR-офісів і прислали свої анкети, було відібрано 26 фіналістів конкурсу. На Харківщині перемогу завоювали бібліотекарі з Харківської обласної бібліотеки для дітей і Харківської державної наукової бібліотеки імені В. Короленко. Кожен PR-офіс отримав ноутбук для забезпечення роботи офісу для комунікацій з медіа і широкою громадськістю, а також консультаційну підтримку тренерів впродовж реалізації проекту. 
   Таким чином, вдосконалення іміджу бібліотеки сьогодні пов’язане з створенням та функціонуванням спеціалізованих підрозділів бібліотек – PR-офісів, основною діяльністтю є PR та на його основі створення, підтримка і просування позитивний образ бібліотеки та її  інформаційних продуктів та послуг.
Перелік PR-офісів бібліотек України
Наименование Страница сайтов
1 2
PR-офіс КУ Белгород-Дністровська ЦБС http://bibliokompasbd.blogspot.com/p/pr.html
PR-офіс бібліотек м. Біла Церква https://www.facebook.com/groups/786752814712373/
PR-офіс. Сучасні бібліотеки Волині https://www.facebook.com/groups/volynpiarofis/
Піар-офіс бібліотек Дніпропетровщини https://www.facebook.com / groups/ -1399136987009998/
Запоріжський піар-офіс сучасних бібліотек https://www.facebook.com/groups/ZapPROffice/
Піар-офіс бібліотек Житомирщини http://vk.com/public65104757
PR-офіс Кіровоградської міської централізованої бібліотечної системи http://bibliodivanchik.blogspot.co
Маріупольський регіональный піар-офіс бібліотек http://putevo.blogspot.com/p/blog-page_31.html
 http://vk.com/club112295247
https://www.facebook.com/schulga.inna/
PR-офіс сучасних бібліотек Одещини https://www.facebook.com/profisodessa/
Бібліотеки Охтирщини https://www.facebook.com/groups/ 807587222656906/?fref=ts
PR-офіс сучасних бібліотек Рівненщини https://uk-ua.facebook.com/PROfficeLibraryTheRivneregion
PR-офіс централізованої системи публічних бібліотек м. Слов’янська http://slavcbs.wix.com/slavcbs#!-/cp5f
Піар-офіс бібліотек Сумщини http://www.vsisumy.com/users/3382/notes
https://vk.com/public68048734
https://www.facebook.com/sumyounb/
Харківська державна наукова бібліотека ім. В. Г. Короленка http://korolenko.kharkov.com/
Харьківска областна бібліотека для дітей https://vk.com/club29560830
Піар-офіс. Дитячі бібліотеки Херсонської ЦБС https://www.facebook.com/cdbkherson/
Хмельницький PR-офіс сучасних бібліотек https://www.facebook.com/groups/825849857468280/
https://kmprofis.wordpress.com/
Піар-офіс бібліотек Чернігівщини https://www.facebook.com/groups/1394654947517005/
Бібліотеки Ярмолинеччини https://www.facebook.com/gribmarina58/
 
Список літератури
 
1. Бурсина Ю. Библиотечный PR. Технологии создания системы доверия во внешних партерских отношениях / Ю. Бурсина // Справ. рук. учреждения культуры, 2006. — № 5. — С. 65–73.
2. Орлов В. PR-служба библиотеки : организационно-правовой аспект/ В. Орлов // Библиосфера, 2009. — № 3. — С.79–84.
3. Равинский Д. Проблема имиджа : чем интересен для нас американский опыт? / Д. Равинский // Библ. дело, 2003. — № 1. — С. 22–25.
4. Шульга И. PR-деятельность библиотек : разнообразие и действенность / И. Шульга // Биб-ки Мариуполя. — Мариуполь, 2015. — С. 61–65.
 
Надійшло: 12.05.2016 

 

На нашому сайті з'явився ресурс, який допоможе знайти найближчу до вас бібліотеку, дізнатися, як з нею зв'язатися і скористатися її послугами. Будемо ближче в цифровому і реальному світі!
Календар подій
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Банери партнерів

Проверка тИЦ и PR
Центральна міська бібліотека ім. В. Г. Бєлінського

Адреса: Україна, Харків, 61058, вул. Данилевського, б. 34
Телефон: (057) 705-19-90.
Телефон: +38 097-158-98-41.
E-mail: citylibbelin@gmail.com
Розклад роботи - з 10.00 до 18.00
Вихідний день – вівторок, влітку: субота та неділя
Санітарний день – останній день місяця
Детальна контактна інформація
©Copyright ЦМБ ім. В. Г. Бєлінського
2011-2024